Summa sidvisningar

måndag 11 september 2017

Gråa nyanser och sorgedag.....


Nu är mina två veckor med dagpass över för denna gång och det har gått riktigt bra, över förväntan.

Det har varit kul att vara och jobba då de boende faktiskt är vaken.
Hade nästan ställt in mig på att helgen skulle kännas lång och tung eftersom arbetspassen är så långa (11-12 tim), och just denna helg så kunde vi inte göra något utomhus, men den gick faktiskt väldigt fort trots allt och det kändes inte alls tungt att vara inomhus så länge, även om jag givetvis hellre hade varit ute.
När jag jobbar på natten så kan jag sätta mig och läsa eller titta på en film när jag inte har annat att göra, men det kan man ju inte direkt göra på dagtid, då får man fördriva tiden med annat ist, och det finns nästan alltid något att göra.






När man jobbar dagtid en helg så är man så beroende av vädret, att vädret tillåter utomhusaktiviteter, vilket det inte har gjort denna helg.
Vädret har ju varit ruskigt otrevligt.
Det gick tom åska igår, vilket jag aldrig tidigare har upplevt denna årstid.
Regnet har stått som spön i backen och det har blåst kraftigt.


Jag har jobbat oavbrutet sen förra onsdagen, var ju in och jobbade extra nätter föra helgen pga vikariebrist, och det känns.

Jag är trött och sliten, men vid gott mod.
Nu är det en ny vecka och den startade med ett personalmöte och avslutas med tre nätter, så from torsdag morgon är jag äntligen ledig i en vecka, och då ska jag minsann vila!!!

Lunch på restaurang Milano med kollegorna.
(Chefslös APT idag. När katten är borta dansar råttorna på bordet 😁 )



              
Jag älskar verkligen hösten med alla dess färger och den friska klara luften.
Tyvärr så har det ju varit "fifty shades of grey" denna helg och allt har bara varit så himla grått.
Men det händer mycket i naturen nu, ja under varje årstid, och det gäller att ha kameran beredd och ögonen på helspänn om man vill "fånga ögonblick".
Dessutom bör man stiga upp ganska så tidigt för att hinna med övergången från natt till dag, tex fånga soluppgången, dimman/daggen, men även sena kvällar för att fånga tex solnedgång och norrsken.



Jag har följt stormen Irma och kan bara känna sådan tacksamhet över att jag bor där jag bor.
Det värsta som kan hända (och har hänt) här uppe i norr är väl den Ryssvärme det ibland varnas för (men som oftast uteblir) och när de går ut med en klass-1 varning för att det väntas uppemot 1 dm blötsnö.....ja, värre än så blir det inte här.



Morgonens löprunda resulterade i ett PB 😀
Snabbaste jag sprungit hittills var Vårruset som jag genomförde på strax under 28 min, nu har jag klarat 5 km på 27 min blankt!!!



Hela löprundan denna morgon blev bra i sig.
Nästan 8 km på 6.02 min/km 👊
Det kan jag nöja mig med!!!

11 september, ett datum som för alltid kommer att finnas i mitt minne.
16 år sedan terrorattacken mot World Trade Center och 14 år sedan Anna Lindh blev knivöverfallen och sedan avlider.
2 stora händelser som fick världen att stanna av helt och hållet och sedan förändrades för alltid.
Men jag minns också när formel-1 föraren Ronnie Peterson avlider i sviterna av en olycka i Italiens Grand Prix på Monza-banan dagen innan, detta var 1978.
Jag minns precis vart jag var och vad jag gjorde när jag fick höra om dessa händelser.
Just denna dag så blev även reggaesångaren Peter Tosh mördad.
Militärkuppen i Chile, den blodigaste kupp Latinamerika har sett i modern tid, Pinochet kom till makten.
Attacken i Benghazi. 
Mordet på 5-åriga Sabina Eriksson som skedde pga av "inspiration" efter mordet på Anna Lindh.
Hoppas att dagen idag blir bra och att den inte fylls på med mera sorg än den redan innehåller 💗



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar