Summa sidvisningar

måndag 17 juli 2017

Obekvämt obehag....


Jag har sett en serie på Netflix, Gypsy.
En serie som för varje avsnitt har blivit svårare och svårare att "härda ut".
Serien har gjort mig så otroligt obehagligt obekväm (och faktiskt lite rädd), en känsla som jag inte ofta känner, i något sammanhang.

Den handlar om en kvinna som är terapeut.
När hon har lärt känna sina patienter så söker hon upp deras anhöriga, de anhöriga som de har pratat med henne om.
Med all den info hon har fått så "spelar" hon ut dem mot varandra.
Hon lever ett dubbelliv, som förmodligen ger henne "kickar", ett maktspel.
Hon "kryper under deras skinn".
Hon är farligt nära att bli avslöjad, hela tiden.
Jag har haft ont i magen medans jag har tittat.
Hon är en tvättäkta psykopat, en sådan som jag har råkat ut för två gånger i livet.

Jag tror att anledningen till att jag känner detta obehag är nog för att jag (dels har upplevt det) avskyr och är rädd för människor som besitter denna sortens makt över andra människor,  människor som "sårar och förgör".
Som kallblodigt (kanske omedvetet eftersom det är deras "sanning") ger sig på andra och "förintar och förgör".
Som har makten att "hjärntvätta" en person tills de tror på den "sanning" som levereras.

Rent krasst så borde jag nog ha slutat se denna serie, men jag har alltid haft svårt att avsluta en bok/film som inte är klar, hur dåliga/jobbiga de än har varit.
Jag vill ändå nå slutet för att se om det kommer något "gott ur det".
Man kan ju alltid lära sig nåt oxå 😊

Nu har jag iaf sett den klart och behöver verkligen hitta en "feelgood" serie som tar bort mitt obekväma mående.

Efter regn kommer solsken 😊

Ha en bra kväll!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar