Summa sidvisningar

fredag 23 juni 2017

Jag kommer med solsken....


Midsommar är en av de största och mest firade högtiderna i Sverige.
Firandet sträcker sig väldigt långt tillbaka i tiden och började som ett firande av ljuset, sommaren och växtligheten.
Förr ansågs Midsommarnatten vara full av magiska krafter och övernaturliga väsen.

En av traditionerna på Midsommarafton är att plocka sju sorters blommor och lägga under huvudkudden.
Tanken var från början att ogifta flickor skulle klättra över sju gärdsgårdar , plocka sju sorters blommor under konstant tystnad, lägga blommorna under kudden och drömma om sin framtida man.

En gång i tiden, när jag var en förhoppningsfull tonåring, så plockade jag sju sorters blommor och la dem (med viss tvekan) under min kudde.
Någon gång framåt morgonen så vaknade jag av att det kliade som tusan i ansiktet och där kröp små svarta djur som hade sitt bo i blommorna och som förmodligen tyckte att det var för varmt under kudden 😱
Någon karl har jag inte minne av att jag drömde om och jag misstänker starkt att det är denna händelse som har gjort mig så skräckslagen för spindlar.
PS. Midsommarstången brukar tolkas som en fallossymbol, men det historiska ursprunget härrör mer till ett kristet kors än en penis. Så nu vet ni det också



Denna dag har jag firat med min mamma, som jag brukar (och även yngsta sonen).
Norrigården/Hembygdsområdet är en stående tradition.
Vädret brukar variera och idag var det dunjacka och skinnhandskar som gällde.
Men det var trevligt ändå.



Som vi brukar göra så gick vi hem till mig och åt Midsommarmaten, och även detta år uteslöt vi sillen och potatisen.



Och innan allt firande var över så sken solen som sig bör 😊





Nu lägger sig lugnet över detta firande och det blir en stilla kväll i soffan.
Ha en trevlig Midsommarafton!!



Hon kommer med solsken.....
Ja, det är iaf vad Östen med Resten säger att jag gör 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar