Summa sidvisningar

lördag 22 april 2017

Förintelsen 311/365....

Jag har under några dagars tid sett en dokumentär, i 6 delar, om Auschwitz ,på Netflix.
Det var mycket som jag inte alls visste om förintelsen, men som jag nu har förstått.
Vad jag bla inte visste var hur många judar det var som fick sätta livet till under nazisternas styre.
Jag reagerade stark när jag hörde att Tyskarna ville byta in 1 miljon Ungerska judar mot 10.000 lastbilar.
Det var då jag förstod att jag inte hade en aning om hur många judar det var som faktiskt dog.

Det är en väldigt känslosam dokumentär och jag frågade mig själv vid flera tillfällen: "Hade jag velat överleva detta och leva vidare med alla minnen??"
Det är givetvis svårt att ta ställning till en sådan fråga när man inte befinner sig i en sådan situation, men rent krasst så hade jag nog velat lämna jordelivet där och då.
Bara tanken på att "höra skriken" och "se morden" varje dag av sitt överlevande liv, är nog mer än vad jag hade klarat av.
Går det någonsin att bli fri dessa "ljud" och "syner"?? 😢

För att inte tala om de som utförde dessa mord.
Hur hjärtlös kan man egentligen vara när man inte ser sin egen skuld i detta, när man anser att man bara" gjorde sin plikt"?
Hur kan de leva med sig själv?
Hur kan människor överhuvudtaget som gör våldshandlingar mot andra stå ut med sig själv???

Har iaf sovit väldigt bra idag, men drömt en del.
Gav mig ut på en löprunda när jag hade vaknat till liv.
Passet var en "nötarrunda" i låg hastighet.
Men denna "låga" hastighet har blivit mycket bättre under dessa träningsveckor.
Det är ju pulsen jag jobbar efter, inte tiden.
Men från första början så låg jag på ca 8.11 min/km i snittid för att hålla mig inom min pulsram.
Som ni ser på dagens löprunda så är min tid nere på 6.50 min/km, fortfarande inom samma pulsram.....det känns ju riktigt bra 😊

Nä, nu är det dags att få i sig lite energi så kroppen får vad den behöver efter motionspasset 😀
Sen är det bara till att invänta tid för att göra det sista nattpasset för denna gång.

Ha en trevlig kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar