Summa sidvisningar

tisdag 20 september 2016

Livsnjutare 92/365.......

Jag vill bli en livsnjutare när jag blir stor.
Vad är då en livsnjutare?
Ja, för mig handlar det inte om mycket pengar, dyra restaurangbesök, senaste prylarna mm.

Just nu (i skrivandets stund) sitter jag vid mitt köksfönster och blickar ut på det som händer här utanför.
Att ha förmånen att kunna få se och uppleva alla skiftningar i våra 4 årstider det njuter jag väldigt mycket av, och känner stor tacksamhet över att få uppleva.
Att kunna se fullmånen, stjärnhimlen, det vackra norrskenet, den färgglada regnbågen, glittret som uppstår efter nattfrosten, när björken får "musöron", takdropp, ett stilla sommarregn, när blommor och insekter vaknar till liv, höstfärgerna, svampen, bärskogen...ja, allt det och mycket mer av det som har med naturen att göra njuter jag av.
Och allt detta vill jag kunna fortsätta att uppleva och njuta av...det är "livet" för mig.

Jag tycker om social umgänge (i lagom mängd), men njuter ännu mera av egentid.
Att få ligga på soffan och läsa, zippandes på te eller ett vinglas, det är rogivande för mig.
Jag är inte i behov av att ha andra människor ständigt runt mig, jag mår bäst när det är relativt lugnt och tyst.
Hela dagarna samlar man på "intryck" så när jag är hemma själv så är det oftast total tystnad som gäller, blir sjukt stressad när det låter för mycket.
Kanske är det därför jag njuter så i skog och mark.
Ska jag boozta mig själv till fullo så är det till vattnet jag söker mig.

Jag har även insett efter min resa till Prag att jag vill fortsätta att resa och upptäcka nya platser.
Är dock inte speciellt intresserad av en strandsemester (även om jag älskar sol och bad!!) i tex Grekland, Kanarieöarna mm, men jag åker gärna dit för att se och uppleva dess kultur.
Att kunna få fota kulturen och allt det gamla i Grekland....ja, då följer jag gärna med :)
Men jag har även en önskan om att få resa genom Sverige och uppleva allt det som vårat land har att erbjuda.
Har tex inte bilat till Stockholm sen jag var liten och på den tiden så somnade jag så fort bilmotorn slogs i gång hemma på gården, och sov större delen av resan.
Jag vill åka efter kusterna, ta in på små bilvägar och köra genom trevliga små samhällen/byar/städer.
Bo på ett pittoreskt pensionat vid vattnet.
Och allt bara för upplevelsen och för att få fotografera allt det vackra.
Jag har även en önskan om att få fjällvandra på hösten.
Har varit i fjällen flertalet gånger, alltid under våren och då alltid färdats på skoter.
Men nu skulle jag vilja fotvandra och sova i tält någonstans uppe bland fjällen.

Jag lever i nuet, men blickar även framåt.
Jag vill bli en livsnjutare när jag blir stor!!
För mig innebär det att jobb som jag tycker om.
Vänner att lita på.
Att vara aktiv och våga utmana sig själv (kliva utanför ramarna).
Jag vill resa och uppleva.
Jag vill gå på konserter och teater.
Jag vill utvecklas!!!

För att kunna bli en riktig livsnjutare så måste man eliminera allt det negativa runt sig.
Alla energitjuvar måste bort.
För till styvene och sist så är det bara DU som kan göra dig till en livsnjutare.
Man kan aldrig förvänta sig att någon annat ska göra en lycklig.
Man måste vara lycklig i sig själv för att kunna bli lycklig ihop med andra människor.
Vill man ha förändringar så måste man se till det själv.

Det finns inte många personer i mitt liv som jag kan uppleva alla mina "önskningar" med.
Och det pga många randiga själ och rutiga orsaker.
Jag måste helt enkelt göra dessa "resor" själv om de ska bli av.
Tyvärr så är jag lite rädd av mig, rädd eftersom jag inte vet hur "saker och ting" ska bli när det är färdigt (tex hur en resa ska se ut från början till slut), men det är väl här mitt önskemål om att vara "aktiv och utmana sig själv" kommer in.
Jag måste helt enkelt lita på mig själv, att jag klarar av saker även om jag inte har "facit" i handen redan från början.
Nästa år fyller jag 50 år och jag känner (har känt en längre tid) att jag måste få ut mera av livet, inte bli "strandad" på ett ställe pga att sällskap saknas.

Så, om du känner för att uppleva något av detta med mig, så hojta till.
Jag tar tacksamt emot förslag på "äventyrssällskap" :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar