Summa sidvisningar

fredag 12 augusti 2016

Ett givande samtal 54/365..........

Kors i taket, idag blev det sovmorgon!!
Vaknade närmare 08.30, och det har nog inte hänt sen jag var tonåring :)

Efter frukost fick vi besök av en man från Syrien och prat om pengar kom upp.
Han menade på att vi svenskar inte vet om hur bra vi det.
Han var nöjd med de pengar han tjänade varje månad (jobbar inom äldreomsorgen).
Han har tak över huvudet och mat på bordet varje dag, mer ville han inte ha.
Det som är viktigt för honom är den trygghet han känner i Sverige.
Att slippa oroa sig för att barnen ej ska få gå i skolan, att de inte kommer hem när de går i skolan.
Vakterna som (i Syrien) kom med 2 tim mellanrum och de fick packa ihop och fly.
Saker som han inte behöver oroa sig för nu.
Så pengar är verkligen inte något som han behöver mer av.

Ja, det är nog alldeles så det är faktiskt!!
Denna ständiga jakt på pengar som vi svenskar har.
Att hela tiden köpa nya, moderna teknikprylar och bilar mm.
Att aldrig vara nöjd med det vi har utan alltid önska sig mer.
Vi kommer nog aldrig förstå hur det känns att alltid vara rädd, alltid behöva fly, att förlora delar av familjen pga den flykt man kanske blev tvungen till, eller pga av bomber och terror mm.
Det var ett samtal som berörde mig och som satte igång mina tankar.
Det fick mig även att tänka lite extra på mina inlägg om "Tacksamhetsmåndag", det finns så mycket saker, även det allra minsta, att vara tacksam för!!

*

Eftersom det regnade hela fm så sköt jag upp min promenad och gick och la mig tidigare än jag brukar göra, ska ju jobba natt hela helgen.
När jag vaknade så hade det slutat regna och solen sken lite också.
Kändes skönt att få sig en promenad med tanke på att vädret verkar bli lite ostadigt i helgen och jag ska ju faktiskt sova ganska mycket.
Behöver allt syre och allt dagsljus som jag kan få för att orka med drygt 30 tim nattjobb.






Nu sitter jag här på jobbet och har ca 30 tim framför mig innan jag är ledig igen, då smakar det bra med lite kvällsfika :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar