Summa sidvisningar

lördag 7 mars 2015

Daim- och kolapaj.......

Ikväll vankas det middagsbjudning hos sonen (tyvärr så gällde inte det mig).
Fick äran att lära honom baka paj iaf ;)

Daim- och kolapaj (10-12 bitar)

Pajdeg
3 dl vetemjöl
100 g rumstepm. margarin
1/2 dl florsocker
1 äggula

Kolafyllning
75 g margarin
1 172 dl farinsocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
ev 3/4 vispgrädde (gör kolan segare)
Kolafyllningen kan dubbleras om du vill ha ett tjockt lager med kola. Öka gräddningstiden i ugnen några minuter isf.

Garnering
2 pkt dubbeldaim, grovhackat

Till servering
3 dl vispad grädde el vaniljglass

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175C
Nyp ihop alla ingredienser till pajdegen.
2. Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och lägg den i pajformen, eller tryck ut den med fingrarna direkt i formen, 22-23 cm i diameter.
3. Nagga botten med en gaffel för att undvika luftbubblor under gräddningen.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 20-25 min (det ska vara genomgräddat)
4. Kolafyllningen: Smält smöret i en kastrull. 
Rör ner farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. 
Låt det puttra i ca 1 min. Om du tillsätter grädde i kolasmeten behöver kolan puttra i några minuter.
Häll kolasmeten i det förgräddade pajskalet.
5. Grädda pajen längst ner i ugnen i ca 5-10 min (den längre gräddningstiden gör kolan segare).
6. Låt pajen svalna. Grovhacka daimen och strö den över pajen medans den är ljummen. 
Ställ in pajen i kylen när den har kallnat i 1-2 tim före servering.
Ta fram den en stund innan servering så kolan mjuknar.
Servera den med vispad grädde eller en klick vaniljglass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar