Summa sidvisningar

lördag 13 december 2014

Lussebullskaos.....

Måste bara berätta om det kaos som uppstod denna morgon när jag, för första gången på 5-6 år, skulle baka bullar.

Vi tar det från början.....
Jag vann en KitchenAid för ca 1 år sedan.
Före det så hade jag en gammal assistent, Elektrolux, ärvd efter min mormor ♥♥
Den hade jag haft i väldigt många år och den har aldrig svikit mig.
Men nåt hade hänt med den och startknappen var glapp och därför svår att starta, vilket gjorde mig sjukt irriterad många gånger.
Så när jag vann min KitchenAid åkte mormors gamla maskin i graven (ångrar mig djupt idag!!!)

Upptäckte snabbt många nackdelar med denna maskin (ja faktiskt så upptäckte jag inga fördelar efter denna dag).
För det första så går det ej att tillsätta några ingredienser medans den är igång.
Utrymmet mellan "visparmen" och skålen är så snålt tilltaget att man måste slå av maskinen, lyfta upp "visparmen" och sen tillsätta ingrediensen (mjölet), vilket gör det väldigt svårt att veta när det är tillräckligt med mjöl i degen.
Skålen snurrar inte, bara vispen, vilket gjorde att mycket av degen fastnade på kanten och blev ej bearbetat.
För det andra, och den absolut största nackdelen, är att det går EJ att göra deg på 1L vätska.
Efter att ha tillsatt ,vad jag trodde var tillräckligt med mjöl, så fick jag peta loss degen runt kanterna på degbunken och försöka avgöra om det skulle funka att baka av degen, för jag hade då insett att det rymdes inge mer i bunken.

Satte degen på jäsning, och efter en väldigt kort stund (mycket tid av jäsningen återstod) så var degen påväg upp över kanten och det var bara till att börja bearbeta den för hand istället.

Jag vänder bunken upp och ner på diskbänken och får mitt livs chock!!!!
Det var som att hälla ut sockerkakssmet!!!!
Allt flöt ut över hela bänken och jag fick mer eller mindre panik.
På med massor av mjöl, degskrapan för att vänta på "smeten", i med ännu mera mjöl (väldigt mycket faktiskt) och degskrapan till hjälp igen.
Höll på med detta ett bra tag och tårarna var påväg.
Hur fan skulle det kunna bli bullar av detta?!
Jag tappar inte humöret särskilt ofta, men nu blev jag riktigt sur och arg!!!!
Men jag har ju faktiskt bakat en hel del genom åren och kunde lösa detta, men svettigt var det och bullar blev det :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar