Summa sidvisningar

lördag 25 februari 2017

Shadow shot....




Vårkänslor 246/365....


När man vaknar alldeles för tidigt (efter nattjobbet) av hunger och inser att vädret visar sig från sin bästa sida, då är det stört omöjligt att övertala sig själv att somna om.
Nä, det är bara till att klä på sig och gå ut och njuta nu när solen äntligen visar sig igen 😎


Vårkänslor är väl vad man kan kalla dagsens känsla när vädret var så underbart.

Det lovas bra väder imorgon oxå.
Vilken tur att jag vakar av då och bara sover en liten stund 😊
Men då får promenaden bli åt ett annat håll.
Att gå nere vid även och över hängbron var jättejobbigt.
Endast ett mjukt skoterspår fanns att använda sig av, och uppe på bron var det bara lössnö.....men det gav motion åt benen 😀



Nu känner jag mig ganska så trött så det är dags att sova ihop nån timme innan det är dags att återvända till inkomstkälla.

Ha en härlig kväll!

Shhh, let´s go wordless....


The weekend in black and white....



fredag 24 februari 2017

Dags för jobb igen 245/365....


Idag (i natt) är det dags för mig att jobba igen.
Tack och lov bara 2 nätter, då en kollega var skyldig mig 2 pass och jobbade det ena passet för mig igår, och nästa pass på söndag natt.
Därför blir det en väldigt kort helg för mig och det känns ju skönt 😊

Eftersom minstingen kommer till mig på söndag, så tog jag min "vän" med mig och gjorde bort veckohandlingen tidigt i morse, allt för att slippa tänka på sånt när jag ska jobba och behöver sova allt jag kan.

När jag var och handlade så insåg jag att det var bokrea, vilket helt har gått förbi mig detta år.
Unnade mig en ny bok, även om jag hade bestämt mig för att inte köpa fler böcker.
Men jag har alla andra böcker i denna serie och ville då även ha denna.

Det fanns även andra böcker jag gärna ville ha, men jag stålsatte mig.
Var däremot in på bibblo.se och la till dem i min önskelista.
Tänkte börja nyttja bibblo mer, det är ju faktiskt mer "klimatsmart" att göra så.
Har ju även förstått och insett att det ryms inte fler böcker i min bokhylla 😀

Har även varit på Dollar Store och köpt mig förvaringsbackar.

Dessa behövs i mitt röjande och städande av städskåpet.

Förhoppningsvis så ser det lite mer organiserat ut i detta skåp när jag är klar med det 😊

På em dök äldsta sonen upp här 💗
Självklart bjöd jag på middag.
Baconlindad kycklickfilé fylld med pesto och soltorkade tomater, till det färsk pasta och sallad.

Efterrätt blev det oxå.

Nu återstår det lite dötid tills det är dags att dra iväg till jobbet...då får boken hjälpa mig att fördriva tiden.

Ha en härlig kväll!!

torsdag 23 februari 2017

Träningsupplägg 244/365....


Idag har jag träffat min PT igen.
Fick se resultaten av min löptest/laktattest och fick även ett "designat" träningsprogram.
Jag känner mig så förväntansfull, ska bli så spännande att träna efter detta upplägg.
Det svåra blir att träna/löpa i den låga hastighet som träningen är uppbyggd runt.
Hastigheten ligger strax över den hastighet jag går i när jag går väldigt snabbt.....snubbelhastighet eftersom hjärnan har svårt att få benen att fatta de ska springa isf att gå.

Syftet med laktattesten är att individualisera konditionsträningen genom att veta min laktat (mjölksyra) vid olika pulser samt löphastigheter.
Genom testen får man veta i vilka pulsintervaller träningen skall bedrivas.
Mitt mål (om 10 v.) är att springa milen under 1 tim.

Målet till nästa test är att trycka ner laktatkurvan så att jag har lägre laktat på varje löphastighet samt högerförskjuta kurvan så att den "brantar av"/stiger vid högre löphastighet, vilket gör att jag kan springa fortare under längre tid.

Syftet med den låga hastigheten är att träna den aeroba kapaciteten och vänja kroppen vid långvarigt arbete samt öka dess förmåga att använda fett som bränsle genom ökad blodvolym och mängd röda blodkroppar, fler mitokondrier samt kapillärer och fler långsamma typ-1 muskelfibrer.
En ökad fettförbränning sparar på glykogenet (lagrade kolhydrater) vilket behövs till högintensivt arbete.

Meningen med denna träning är ju att få kroppen att prestera när den verkligen behöver.

Tänket i detta upplägg är så långt från hur jag själv tänker när jag tränar, så det är därför det ska bli så spännande att prova träna på detta sätt.

Kan ju berätta att jag i morse, innan träffen med min PT, var iväg på gymmet för att springa en stund.
Det gick helt åt fanders och jag blev faktiskt ganska rädd.
Tänkte på gårdagens inlägg ang avsaknad av hjärtstartare på stället.
Jag gick lugnt på bandet i 10 min och startade min pulsklocka för att påbörja löpningen.
Kände att mitt hjärta kändes lite "ruschigt", men inte så farligt ändå.
Pulsen visade på 56!! (vilopuls) trots att jag hade gått i 10 min, plus 10 min promenad till gymmet.
Började springa och kände inte av något konstigt.
Slängde ett öga på pulsklockan och såg att den helt plötsligt visade på 208 slag!!!!
Kände då att hjärtat bankade på ganska ordentligt.
Jag kände mig trött/slut, svettig, andfådd men fortsatte ändå.
Pulsen ville inte gå ner, så jag sänkte hastigheten och började gå ist.
Fortfarande en hög puls.
Sänkte hastigheten lite till, och till slut stängde jag av, vågade inte fortsätta längre.
Gick ut i omklädningsrummet och satte mig och vilade, drack lite vatten.
Tog en puls och insåg att den fortfarande var väldigt hög.
Klädde på mig och gick hem, kände mig lite skakig, förmodligen av rädsla för vad som kunde hända.
 Tog en kontrollpuls när jag hade vilat hemma ett tag, och den var mer normal.
Jag får såhär ibland, att hjärtat rusar.
Har varit på ekg och tagit div olika prover, men inga fel hittas.
Men det gör mig rädd 😔

Efter samtal med min PT så bestämde jag att ta det lugnt i helgen, promenad på sin höjd.
Sen får vi väl se hur jag mår på måndag när mitt träningsschema skall påbörjas.
Får väl fundera på om det är läge ett söka läkare igen.

Resten av detta dygn, den vakna tiden, ska jag fortsätta att läsa så min bok tar slut någon gång....nu vill jag byta till en annan 😀