Summa sidvisningar

onsdag 21 februari 2018

Nya tider.....


From i måndags har jag gått över till att bara jobba natt ett tag framöver, allt för min personliga hälsas skull.
Jag behöver den lugn och ro som bara nattarbetet kan ge mig.
Detta nattschema innebär även en %-minskning och 2 helger/6 v ist för 3helger/6 v.


Sen drygt 1 år tillbaka så har det varit ganska rörigt runt omkring mig, vilket har lett till en inre stress och kraftig hjärtklappning.
Mitt 24-tim EKG visade ingenting, vilket inte alls förvånar mig, då jag själv känner igen mina symtom och vet varför denna hjärtklappning kommer.
Men det känns bra att jag fick göra detta EKG bara för att vara på den säkra sidan.
Vad som däremot oroar mig är att jag börjar känna av symtomen jag hade innan/under min utbrändhet, och där vill jag inte hamna igen.
Därför väljer jag att jobba endast natt nu.


Jag väljer allt som oftast att vara ensam/själv, orkar inte med så mkt liv och rörelse.
Träningen/löpningen är en av de saker som håller mig flytande, likaså mina böcker.


Till styvene och sist så handlar det om min hälsa och jag gör det som känns bäst för mig.
JAG är viktigast 💗


torsdag 15 februari 2018

Kastar in handduken.....


Efter idag, den 15:e dagen av #springtillsdustuparfebruari2018,  så är det dags att tacka för sig 😊
Inte för att jag inte orkar eller kan springa, men för att det nu bara handlar om att jaga km.
Detta jagande har lett till att den glädje jag annars känner av en löprunda börjar försvinna, jag den är näst intill borta för tillfället, jag matar km bara för att ta mig vidare i utmaningen 😔
Jag älskar att springa!!!
En löprunda ger mig så mycket, framförallt mentalt.
Om ni bara visste hur många världsliga problem jag löser på mina rundor 😀
Men som sagt var, nu är det bara "jaga" som gäller och så vill jag INTE ha det!!

Jag har för tillfället inget mer att bevisa för mig själv.
Från den 1/1 2018 så har jag ju sprungit mer eller mindre varje dag.
Och har jag någon dag skippat löpningen så har jag tränat något annat.
Så med andra ord så har jag tränat precis varje dag fram till nu, i snitt ca 60 min/dag.
Januari resulterade i 217, 5 km + allt gymmande mm, den utmaningen handlade ju bara om tid, medans denna månads utmaning handlar om distans.
Februari har bara passerat halvtid och jag har redan fått ihop 150 km (+ en massa km som jag inte har reggat, dvs den vanliga vardagsmotionen)
Självklart så kommer mitt löpande och tränande att fortsätta, men nu i en mera behaglig form, dvs löpning 3 dgr/v (intervaller blandat med kort-/långdistans), gym och mina fotopromenader.
Att fota är ju en annan passion jag har, men hinner inte med det nu eftersom jag springer så mkt.

Att jag inte skulle ta mig fram till sista dagen av denna utmaning, det visste jag redan när jag började, det var heller inte ett mål jag hade.
Mitt mål, och min förhoppning, var att ta mig till dag 13 och det har jag ju gjort.
Jag har ju faktiskt klarat av denna utmaning ända till dag 15 😍
Att se hur långt/länge jag kunde springa utan att ta till andra metoder, dvs dela upp passen under dagen eller att lägga in promenader för att dryga ut, det var det som var mitt mål......och jag har klarat mig längre än jag hade kunnat ana 😊

Det jag ska göra nu är att vila ordentligt, jag menar verkligen vila, i 1-2 dgr, sen tar jag upp detta igen, men då blir sträckorna kortare och långdistansen blir förmodligen bara 1 g/v.
Att springa på snö är otroligt tungt, den som aldrig har provat har ingen aning om hur det känns, och då menar jag inte bara ett tunt snötäcke på marken, utan verkligen MYCKET snö.
Man får verkligen jobba med hela kroppen för att ta sig framåt, speciellt när plogningen denna vinter har varit under all kritik.
Fast å andra sidan så har man väl fått en del styrketräningen på köpet av vinterlöpningen 😊
Det är nu en ganska så sliten kropp, men supernöjd, som lämnar denna utmaning och återgår till den "vanliga" träningen.
Jag tror dessutom inte att jag någonsin tidigare längtat till barmark så mkt som jag gör just nu 😀
Ja, givetvis så klarade jag av även dagens distans, men shit vad tungt det var 😕
#springtillsdustuparfebruari2018 dag 15 ✅



lördag 10 februari 2018

Mil efter mil.....


Utmaningen #springtillsdustuparfebruari2018 har hittills gått bra.
Har varje dag promenerat/sprungit den distans jag skall ta mig igenom, oftast mkt längre än så.
Under februari har jag hittills avverkat 84,26 km och det är bara den 10:e ännu 😊
Känner av min höft, vissa dagar har jag svårt att gå, men det lättar oftast under dagen.
Har iaf märkt att det blir inte så mkt sämre av att jag springer.
Får jag ont så får jag det vare sig jag har promenerat eller sprungit.
Efter lite efterforskning, info, goole och lästa artiklar så verkar det som att det är Trokanterit  (om än just nu en ngt mildare form) som jag har drabbats av.


Jag kämpar på tills det inte funkar längre.
Hela utmaningen har ju gått ut på att jag vill veta hur långt jag kan ta mig, men när det tar stopp då är det så 😊

Dagens distans var 10 km och det lyckades jag springa utan känning alls, dessutom på en skaplig tid.
Värre kan det ju vara imorgon, då kanske smärtan gör sig påmind.


Nåja, idag är idag och imorgon är en annan dag.

Nu är det dags att packa nattväskan och göra sig redo för ännu ett nattpass.
Ha en trevlig afton!!

söndag 4 februari 2018

När Messias kom på besök.....


Vaknade strax efter 02.30 av en smäll/duns.
Trodde det var minstingen som kom hem från sitt nattliga äventyr, så jag brydde mig inte mera.
Försökte somna om men hörde något sorts prassel hela tiden, så jag funderade på vad som hände.
Trodde sonen stod i hallen: hade det hänt något, mådde han dåligt?!
Gick upp för att titta, men hallen var tom 😏
Tittade ut i trapphuset genom titthålet i dörren, såg inget, men hörde att någon gick ut genom porten.
Skyndade mig till fönstret för att se om det var sonen.....men såg ingen.
Vad är det som händer????
Gick och lade mig igen och var på väg att somna när jag hörde ljud igen, denna gång tog någon i handtaget och det lät även som att någon satte nyckeln i dörren.
Okey, nu kommer sonen, tänkte jag.
Återigen gick någon nerför trappan och porten öppnades, samtidigt så kom en bil som stannade här utanför.
Nu blev jag lite orolig, för sonen dök inte upp denna gång heller 😰
Skyndade åter till fönstret, men bilen åkte iväg utan att jag hann se vad/vem.
Gick återigen och lade mig, men låg länge vaken.
Somnade sen och hörde inte alls när sonen kom hem.
I morse när jag skulle gå till gymmet så kollade jag postlådan och fann detta:



Det måste ju helt enkelt ha varit den där Messias som tittade förbi.
Men kunde han inte ha kommit på en bättre tid, jag är ju så kvällstrött 😞

Messias, om du läser detta!!!
Hör av dig på en bättre tid så kanske vi kan snacka lite 😀

#springtillsdustuparfebruari2018 dag 4 är genomförd ✅ 



lördag 3 februari 2018

Morgonpromenad.....


Även dagens utmaning fick bli en promenad.
Men vad gör väl det när man möts av detta vackra vinterväder när man kommer ut 😊


Det var en kyligare luft, trots en ganska så "mild" temperatur, endast -14C
Imorgon blir det springa av 😀


Även idag, som så många gånger tidigare, så mötte jag på denna lilla krabat.
Jag vet vilket träd du bor i 😁


Firandet av Kungen fortsatte idag, om än lite lugnare.....ungdomarna var trötta 😉



Nu blir det en lugn lördagem/kväll för  mig, jag är oxå trött 😜
Jag har hittat en ny serie på Netflix, den får hålla mig sällskap resten av denna dag.

fredag 2 februari 2018

Fredagsfys före fredagsmys.....


Andra dagen på "Spring tills du stupar" och jag valde (även idag) att promenera.


Kroppen är otroligt trött efter januaris utmaning och promenader, istället för löpning, är mitt sätt att vila.
På söndag blir det till att springa, kanske redan imorgon om jag känner för det 😊

Dagen idag, förutom promenad, har bestått av "måste-göra-saker" .
Bla så blev tvättstugan avklarad direkt från morgonen.
Efter det så hjälpte jag sonen genom att sitta i kö på Ticketmaster för att köpa biljetter till Eminems Sverigekonsert, som släpptes kl 10 idag.
Kö blev det men biljetter lyckades jag köpa 😊

Om några dagar fyller Kungen (äldsta sonen) 25 år och firandet började idag 💗
En sväng till The Bull stod på önskelistan.






I morgon fortsätter firandet med annat intag.

Nu anser sig Frk Landin vara nöjd med denna dag.
Så pass nöjd att hon avslutar den genom att bädda ner sig och läsa några kapitel, kanske ser hon en film om hon orkar (mest troligt inte).
Att ladda inför morgondagen är ett måste 😊

onsdag 31 januari 2018

JAG ÄR I MÅL!!!!!.....


Den 1:a januari anslöt jag till RWRunStreak 30/30 på Facebook.
Egentligen så började den inte förrän den 2:a, men varför skjuta upp till imorgon det du kan göra idag 😀
30/30 går ut på att röra sig aktivt (pulshöjande), ombytt, minst 30 min/dag.
Löpning är väl den huvudsakliga aktiviteten, men allt var tillåtet.
Jag har utfört 53 st svettiga aktiviteter (då är alla "till och från promenader" borträknade) sen den 1/1 😊, och oj vad jag har sprungit....som aldrig förr!!
Närmare bestämt 217,5 km (3-4 kortare promenader, resten löpning).
Det har blivit 524264 steg.
Antalet träningstimmar har blivit 40 st (2414 min).
Och jag har nyttjat 52164 kg på gymmet 😀
Jag har gjort något jag aldrig tidigare har gjort och jag älskar det!!!
Det tog tid innan jag hittade flowet och den rätta känslan för vinterträningen, men nu sitter den och jag njuter av varje steg jag tar och längtar hela tiden efter en ny runda 😋
Jag har gjort flera PB under resans gång.
Dagens PB börjar likna det tempo jag håller på barmark 😊
Jag har dessutom bevisat för mig själv att jag kan springa varje dag, det trodde jag inte.


Denna streak peppade mig till att fortsätta och därför har jag anslutit till en annan utmaning.....men den kommer att bli otroligt tuff!!


Spring Tills Du Stupar

Enkla regler:

Spring MINST lika många kilometrar som dagens datum 
under perioden 1 feb - 28 feb 2018. 
Alltså 1 km dag 1, 2 km dag 2, 3 km dag 3 osv.

Spring i valfri hastighet eller promenera sträckan. 
Du får också dela upp sträckan under hela dagen.

Du får springa längre per dag MEN DU FÅR INTE 
FÖRA MED DIG KILOMETRAR FRÅN EN DAG TILL NÄSTA! 
Ingen bankgaranti alltså. Vinterupplagan är kompromisslös.

Varje dags minimisträcka är följaktligen obligatorisk. 
Missar du så har du stupat och är borta från tävlingen.

Bana: Valfri
Starttid: Valfri
Banmätning: Din egen men den ska vara hyfsat seriös
Tidtagning: Din egen (ganska så oviktigt)
Vätskekontroller: Ta gärna ett glas vatten när du kommer hem

Total sträcka blir minst 435 km under februari om du lyckas 
springa alla dagar.

Skillnaden mellan dessa två utmaningar är att januaris utmaning var baserad på tid, medans februaris utmaning baseras på distans.
Jag har som längst sprungit 13,5 km, så jag räknar med att kunna hålla ut till den 13/2.
Allt efter det kommer att bli nytt för mig.
Jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska klara mig så långt som möjligt, men några ideér har jag.
Under denna utmaning så kommer jag behöva promenera mer än jag har gjort i januari.
Men jag tänker ge denna utmaning en ärlig chans för att ta reda på hur långt jag faktiskt kan ta mig 😀

Om jag hade haft en semla hemma nu så hade jag ätit den på stående fot, because I´m worth it 😂